Tryptyk (Il trittico)

Płaszcz (Il tabarro), Siostra Angelika, Gianni Schicchi

trzy opery jednoaktowe

Muzyka: Giacomo Puccini

Libretto: patrz poszczególne tytuły oper poniżej


Płaszcz (Il tabarro)

opera w jednym akcie

Muzyka: Giacomo Puccini

Libretto: Giuseppe Adami na podstawie sztuki La Houppelande (Płaszcz) Didiera Golda


Osoby:

Michele, właściciel barki - baryton

Luigi, piaskarz - tenor

Tinca (Dorsz), piaskarz - tenor

Talpa (Kret), piaskarz  - bas

Giorgetta, żona Michele - sopran

Frugola (Fretka), żona Talpy - mezzosopran

Sprzedawca piosenek - tenor

sześć Midynetek - 6 sopranów

Para miłosna - sopran, tenor

 

Prapremiera: (wraz z Siostrą Angelicą i Giannim Schicchi) 14.12.1918, Nowy Jork (Metropolitan Opera)

Streszczenie libretta:

Miejsce i czas akcji: Paryż, około roku 1900

Barka Michele jest przycumowana do brzegu Sekwany, piaskarze właśnie kończą cieżką pracę. Michele obserwuje zazdrośnie, jak jego żona Giorgetta zwraca się w stronę młodego Luigiego, nie wykazując zainteresowania swoim mężem. Rozle­ga się dźwięk katarynki. Piaskarz Tinca prosi Giorgettę do tańca, ale Luigi go odpycha. Giorget­ta wspomina melancholijnie swoje wcześniejsze życie na przedmieściach Paryża. Luigi również stamtąd pochodzi. Wyznają sobie miłość. Luigi obiecuje powrócić, gdy tylko Giorgetta da mu znak płonącą zapałką. Michele również marzy o mi­nionych pięknych czasach, kiedy to żył w zgodzie z Giorgettą i ich wspólnym, zmarłym później dzieckiem i okrywał oboje swoim szerokim płasz­czem marynarskim. Giorgetta ponownie odtrąca jego zaloty. Michele ze smutkiem zapala fajkę. Palącą się zapałkę Luigi interpretuje jako umó­wiony znak. Michele słyszy czyjeś skradanie sięi przyłapuje Luigiego. Podczas kłótni Michele chwyta Luigiego za gardło i wymusza na nim wyznanie, że kocha on Giorgettę. Potem dusi go i ukrywa martwe ciało pod swoim płaszczem. Gior­getta chce, aby Michele, jak kiedyś, okrył ją płasz­czem. Michele rozchyla poły płaszcza i ukazuje jej martwego Luigiego. Kiedy Giorgetta odskakuje z krzykiem przerażenia, Michele przyciska ją do ciała zmarłego.

 


Siostra Angelica (Suor Angelica)

opera w jednym akcie

Muzyka: Giacomo Puccini

Libretto: Giovacchino Forzano


Osoby:

siostra Angelica - sopran 

księżna, ciotka Angeliki - alt

Przeorysza - mezzosopran

siostra Eifrerin - mezzosopran

Przełożona nowicjuszek - mezzosopran

siostra Genovieffa - sopran

siostra Osmina - sopran

siostra Dolcina - sopran

siostra Opiekunka - mezzosopran

dwie Siostry Żebracze - 2 soprany

dwie Nowicjuszki - sopran, mezzosopran

dwie Siostry Świeckie - sopran, mezzosopran

Prapremiera: (razem z Płaszczem i Giannim Schic­chi) 14.12.1918, Nowy Jork (Metropolitan Opera)

Streszczenie libretta:

Miejsce i czas akcji: klasztor, pod koniec XVII wieku

Po wieczornym nabożeństwie siostry udają się do ogrodu klasztornego. Niektóre z nich otrzymują od siostry Eifrerin niewielkie kary. Siostry modlą się za zmarłe poprzedniego roku zakonnice. Wiele z nich ma skromne życzenia. Angelica twierdzi, że nie ma żadnych. Siostry nie mogą w to uwierzyć. Siostra Angelica jest od siedmiu lat w klasztorze, pochodzi prawdopodobnie ze szlacheckiej rodziny i od lat czeka Z utęsknieniem na wiadomości od swoich krewnych. Dwie siostry żebracze informują, że przed klasztorną bramą zatrzymał się wytworny dyliżans. Angelica zostaje wezwana do rozmównicy. Księżna, jej ciotka, arystokratyczna ale zimna i pełna rezerwy dama, oznajmia jej, że przychodzi w sprawie podziału spadku rodzinnego. Ponieważ młodsza siostra Angeliki wychodzi teraz za mąż, wypełniła swoje zadanie, i Angelica powinna tylko podpisać papiery. Angelica pyta o imię małżonka i słyszy w odpowiedzi, że jest to ktoś, kto z miłości nie chce dostrzec hańby, jaką Angelica przyniosła rodzinie. Angelica odpowiada pokornie, że dla pokuty ofiarowała wszystko Najświętszej Maryi Pannie i tylko jedna ofiara wydaje się jej niemożliwa -zapomnieć o synu. Księżna informuje ją chłodno, że dziecko umarło przed dwoma laty na ciężką chorobę. Z okrzykiem rozpaczy Angelica pada na podłogę. Gdy w klasztorze zapanowała cisza nocna, Angelica zrywa w ogrodzie trujące zioła i przygotowuje z nich napój. Po zażyciu trucizny uświadamia sobie nagle wielki grzech samobójstwa. Zrozpaczona wzywa pomocy Matki Boskiej. Drzwi kościoła otwierają się i staje w nich Madonna z chłopczykiem o jasnych włosach. Angelica wyciąga ręce do syna i umiera.

 


Gianni Schicchi

opera komiczna w jednym akcie

Muzyka: Giacomo Puccini

Libretto: Giovacchino Forzano na podstawie epizodu z Pieśni XXX "Piekła" z Boskiej Komedii Dantego Alighieri


Osoby:

Gianni Schicchi - baryton

Lauretta - sopran

krewni Buoso Donatiego:

Zita, "Stara", kuzynka Buosa - alt

Rinuccio, siotrzeniec Zity - tenor

Gheraldo, sios­trzeniec Buosa - tenor

Nella, jego żona - sopran

Gheraldino, jej syn - alt

Betto di Signa, szwagier Buosa - bas

Simone, kuzyn Buosa - bas

Marco, jego syn - baryton

Ciesca, żona Marca - mezzosopran

Mistrz Spinelloccio, lekarz - bas

Messer Amantio di Nicolao, notariusz - baryton

Pineliino, szewc - bas

Gussio, farbiarz - bas

Prapremiera: (razem z Płaszczem oraz Siostrą Angeliką) 14.12.1918, Nowy Jork (Metropolitan Opera)

Streszczenie libretta:

Miejsce i czas akcji: Florencja, rok 1299

Krewni udają żal po śmierci Buoso Donatiego. Wkrótce rozchodzą się pogłoski, że Donati zapi­sał swój wielki majątek klasztorowi. Simone wy­jaśnia, że jeśli testament jest już u notariusza, nie da się nic zrobić. Gdyby jednak był jeszcze w domu, wówczas... Wszyscy szukają testamentu, w końcu znajduje go Rinuccio. Ale co począć dalej? Rinuccio zna człowieka, który mógłby pomóc: jest nim Gianni Schicchi. Krewni nie akceptują go, ponieważ jest obcy. Rinuccio przypomina, że Florencja zawdzięcza swoją sławę takim właśnie "przybyszom". Jak na zawołanie pojawia się Gianni Schicchi z córką Laurettą, która chce wyjść za Rinuccia. Zita nie zezwala jednak na małżeństwo i Gianni Schicchi chce się oddalić urażony. Powstrzymują go tylko prośby Lauretty. Znajduje wyjście. Jeśli nikt poza obecnymi krewnymi nie wie o śmierci Donata, można sporządzić nowy testament. Ale za taki czyn grozi surowa kara: utrata lewej ręki i wypędzenie. Kiedy pojawia się lekarz, nie zostaje wpuszczony. Gianni Schicchi naśladuje głos Donatiego i uspokaja lekarza przez uchylone drzwi mówiąc, że czuje się dobrze i chce teraz spać. Posyła się po notariusza i świadków. Tymczasem swoje życzenie dotyczące testamentu każdy szepcze do ucha Gianniemu Schicchi. W obecności notariusza Gianni Schicchi w łóżku i ubraniu zmarłego rozpoczyna dyktowanie testamentu. Zapisuje wszystko Gianniemu Schicchi, czyli ... sobie samemu. Na próżno krewni chcą protestować. Powstrzymuje ich grożąca im kara. Ledwo notariusz i świadkowie wyszli, wszyscy rzucają się na Gianniego. Ten jednak jest teraz panem "odziedziczonego" domu, dlatego wypędza zebranych. Tylko Lauretta i Rinuccio są zadowoleni. Gianni Schicchi zwraca się do publiczności. Dante skazałby go na piekło za ten postępek, ale on ma nadzieję na łagodniejszy osąd widzów.