Postać pierwsza
Postać druga
AKT I
Podczas szalejącej na dworze burzy ranny i znużony Zygmund wpada do chaty Hundinga .i omdlały osuwa się na ziemię. Znajduje go tu Zyglinda, żona Hundinga i powodowana litością ratuje zemdlonego. Do chaty powraca Hunding i podejrzliwie patrzy na dziwne podobieństwo między żoną aniedoczekiwanym gościem. Na jego prośbę Zygmund opowiada swoje dzieje, lecz zataja, prawdziwe imię: wcześnie utracił. matkę i siostrę, gdy razem z ojcem, dzielnym wojownikiem Wolfem, przebywał w lasach ścigany przez nienawistnych wrogów. Teraz zaś stracił swą broń i odniósł rany walcząc w obronie dziewicy wydanej przemocą za mąż za niekochanego człowieka. Hunding domyśla się, że jego gość, to ten sam wojownik, którego bezustannie ścigał wezwany na po moc przez swych krewnych, pokonanych przez Zygmunda
broniącego nieszczęsnej dziewczyny. Jednakże Hunding szanuje święte prawo gościnności i pozwala przybyszowi pozostać na noc w swym domu, ,lecz oznajmia mu, że wyzwie go na pojedynek o świcie następnego dnia.Pozostawszy sam, Zygmund wspomina słowa swego ojca, który niegdyś obiecał dostarczyć mu broń w chwili największego niebezpieczeństwa.
Do izby wchodzi Zyglinda. Domieszała ona Hundingowi do napoju nasennego ziela i korzystając z bezpiecznej chwili wskazuje Zygmundowi miecz wbity w pień jesionu i opowiada jego historię. Oto przed laty, w dniu jej wesela jakiś tajemniczy starzec wbił miecz w pień jesionu przeznaczając go temu, kto potrafi wyciągnąć ostrze z pnia. Do tej pory nie udało się to nikomu, chociaż próbowali najwięksi siłacze i najdzielniejsi wojownicy.
Romantyczna noc budzi w sercach Zygmunda i Zyglindy coraz większe uczucie miłości. Zbyt późno rozpoznali w sobie brata i siostrę. Pełen uniesienia Zygmund intonuje płomienną pieśń o miłości i wiośnie. Z nadludzką siłą wyrywa z pnia miecz i wraz z Zyglindą wybiega z domu w las.
AKT II
Scena pierwsza
Po miłosnej nocy spędzonej z Zyglindą, Zygmund uprowadził ją z domu Hundinga. Przebywający w Walhalli Wotan, poleca swej ukochanej córce, walkirii Brunhildzie, aby w mającej nastąpić walce między Zygmundem a Hundingiem dała zwycięstwo Zygmundowi. Planom tym sprzeciwia się małżonka Wotana, bogini Fryka, opiekunka ogniska domowego i małżeństw. Uważa ona postępek Zygmunda za podwójną, zbrodnię: cudzołóstwa i kazirodztwa i w imię sprawiedliwości żąda, by zwycięstwo w boju należało do Hundinga, który musi pomścić hańbę swego domu. Wotan sprzeciwia się temu, twierdząc, ze związek dwojga istot wtedy jest grzeszny, gdy brak w nim miłości. Ponadto Zygmund, wolny od boskich praw i boskiej opieki przeznaczony jest do wielkiego czynu - odzyskania pierścienia Nibelunga, czego nie może dokonać sam Wotan. Fryka jednak oświadcza, że Zygmund, jako
syn Wotana, również podlega boskim prawom. Wreszcie z rozpaczą w sercu, Wotan musi ustąpić przed wolą małżonki.Do zamyślonego Wotana zbliża się Brunhilda, usiłując
go pocieszyć. Wotan opowiada córce historię przeklętego pierścienia i przyznaje się do własnej bezsilności, nie pozwalającej mu dokonać dzieła naprawy dawnych błędów. Zabrania też Brunhildzie, pod groźbą surowej kary, pomagać Zygmundowi w walce -boskich wyroków nic nie jest w stanie zmienić.Scena druga
Zygmund i Zyglinda uciekają przed Hundingiem. Pojawia się Brunhilda i przepowiada rychłą śmierć, ale jednocześnie pociesza go, iż padłszy jako bohater w boju ma zapewniony wstęp do siedziby bogów -Walhalli: Rozkosze życia w Walhalli nie nęcą Zygmunda, gdy dowiaduje się, że Zyglinda nigdy tam się nie dostanie. W rozpaczy
dobywa miecza, by zabić swą siostrę, a wówczas Brunhilda pełna sympatii do jego miłości postanawia sprzeciwić się woli Wotana i przyrzeka Zygmudowi swą pomoc. Dźwięk rogu oznajmia zbliżanie się Hundinga. Rozpoczyna się walka, podczas której Brunhilda osłania swą tarczą Zygmunda. Nagle na placu boju pojawia się sam Wotan, o którego włócznię rozpryskuje się czarodziejski miecz Zygmunda. Teraz już bez trudu Hunding zabija młodego bohatera, a Brunhilda zebrawszy szczątki miecza uchodzi wraz z Zyglindą przed gniewem ojca bogów. Na gest ręki Wotana Hunding pada martwy, a sam Wotan wyrusza w ślad za Brunhildą, aby ukarać jej nieposłuszeństwo.
AKT III
Na .odległym wzgórzu zbierają się Walkirie, przywożąc przytroczone do siodeł ciała bohaterów poległych w bojach. Przybywają, by zdać sprawę ojcu z czynów tego dnia. Brak tylko dziewiątej walkirii -Brunhildy. Pojawia się wreszcie i ona przywożąc Zyglindę i prosi swe siostry o ochronę przed gniewem Wotana. Zrozpaczona po stracie brata i kochanka zarazem, Zygl
inda pragnie już tylko śmierci. Gdy jednak Brunhilda oznajmia jej, że w swoim łonie nosi ona potomka Zygmunda, który stanie się sławnym rycerzem, Zyglinda postanawia szukać dla niego ratunku. Za radą Brunhildy zabiera szczątki miecza Zygmunda i uchodzi do lasu, by w pieczarze karła Mimego szukać schronienia.Wśród gromów i błyskawic przybywa rozgniewany Wotan, poszukując nieposłusznej córki. Za sprzeciwienie się jego boskiej woli musi ona ponieść karę: zostanie odebrana jej boskość, a sama Brunhilda zapadnie w głęboki sen, z którego może ją zbudzić i posiąść pierwszy lepszy, kto ją napotka. Brunhilda błaga ojca, by ją nie karał tak surowo - przecież postępek jej wynikał tylko z uczucia litości dla nieszczęśliwych kochanków. Wotan nie może jednak cofnąć swego wyroku, lecz na gorące błagania Brunhildy rozkazuje bogu ognia, Logemu, by ten otoczył jej skalne łoże morzem płomieni; z którego wydostać ją będzie mógł tylko
rycerz nie znający lęku.