Małgorzata Grela - sopran

W 1993 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy .

Jest laureatką II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju oraz półfinalistką II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. St. Moniuszki w Warszawie.

Od 1993 roku jest solistką Opery Nova. Współpracuje z teatrami muzycznymi w Krakowie i Szczecinie.

Brała udział w wielu festiwalach krajowych i międzynarodowych m.in. : na Festiwalu Mozartowskim we Francji wykonywała partię Paminy w „Czarodziejskim flecie” , na Festiwalu Sommerfestspiele w Niemczech śpiewała rolę Mi w „Krainie uśmiechu” i Arseny

w „Baronie cygańskim”.

Odtwarzała Micaelę w „Carmen” , która inaugurowała VI Bydgoski Festiwal Operowy.

Na II Letnim Festiwalu Opery i Operetki w Krakowie śpiewała partię Zerliny w „Don Giovannim” .

Podczas XXXIII Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego wykonywała tytułową partię Złotego Kogucika w operze M. Rimskiego-Korsakowa.

Wykonuje z upodobaniem repertuar kantatowo-oratoryjny : partie sopranowe

w „Requiem” i „Mszy Koronacyjnej” W.A.Mozarta , w „Glorii” A.Vivaldiego,

„Stabat Mater” G.B.Pergolesiego , „Nelson Messe” J.Haydna .

Z zespołem Opery Nova artystka odbyła liczne tournée.

Śpiewała w Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii, Belgii, Holandii.

 

Repertuar:

Griletta w „Aptekarzu” J. Haydna

Pamina w „Czarodziejskim flecie” W.A.Mozarta

Zerlina w „Don Giovannim” W.A.Mozarta

Micaela w „Carmen” G.Bizeta

Małgorzata w „Mefistofelesie” A.Boito

Marie w „Carze i cieśli” A.Lortzinga

Liú w „Turandot” G.Pucciniego

Lauretta w „Giannim Schcchi” G.Pucciniego

Adela w „Zemście nietoperza” J. Straussa

Walentyna w „Wesołej wdówce” F.Lehára

Mi w „Krainie uśmiechu” F. Lehára

Hodel w „Skrzypku na dachu” J.Bocka

Inez w „Trubadurze” G.Verdiego

Marica w „Hrabinie Maricy” Kalmana.

 

Z prasy:

(...) Z niepokojem słuchacze oczekiwali wejścia na scenę Paminy. W tej trudnej technicznie partii , wymagającej wielkiej kultury muzycznej , miała bowiem zadebiutować młoda, lecz niezwykle utalentowana artystka Małgorzata Grela. Dzięki spokojnie i mądrze prowadzonej partii potrafiła od pierwszych chwil zyskać przychylność publiczności. Artystka pokazała całą gamę budowania napięć emocjonalnych - od spokojnych , pełnych melancholii wzruszających liryk, po pełne dramatycznych elementów popisy techniczne. Małgorzata Grela nie zawiodła swych wielbicieli. W końcowym efekcie wykazała się wspaniałą kondycją wokalną oraz cudowną zdolnością nawarstwiania emocji scenicznych. To był sukces!(...)

„Czarodziejski flet”, premiera, Gazeta Wyborcza 14 X 1994

 

„(...) Obiecującą kreację stworzyła Małgorzata Grela chyba największa niespodzianka drugiego spektaklu.

Młoda śpiewaczka posiadła znaczny zasób techniki a barwa jej głosu staje się coraz ciekawsza. Postępy zostały docenione przez widzów, którzy nagrodzili ją gromkimi oklaskami.

„Zemsta nietoperza” premiera, Gazeta Wyborcza 20 X 1995

 

(...) Prawdziwą jednak bohaterką spektaklu stała się Małgorzata Grela , ślicznie śpiewająca partię Liu i z wielką ekspresją tę wzruszającą rolę odtwarzająca(...)

„Turandot” - Ruch Muzyczny 2 VI 1996

 

(...) Publiczność długo żegnała oklaskami wszystkich bohaterów i realizatorów „Carmen”.

Największe brawa zebrała Micaela , w roli której wystąpiła Małgorzata Grela.(...)

„Carmen” premiera, Gazeta Wyborcza 4 V 1999

 

(...) Ulubienicą publiczności była jednoznacznie Małgorzata Grela jako Mi : szykowna dziewczyna okazała się idealna w roli powabnej księżniczki, śpiewała niebiańsko i grała porywająco.(...)

„Kraina uśmiechu”, Norddeutsche Rundschau, 17 I 2001

 

(...) Soliści z Bydgoszczy byli prawdziwą ozdobą tego występu. Śpiewali: Małgorzata Grela - sopran(...). Zwłaszcza sopranistka zebrała po koncercie wiele zasłużonych pochwał.

„Msza Koronacyjna” W.A.Mozarta, Gazeta Pomorska czerwiec 2000.

 

 

Na podstawie materiałów przesłanych z Działu Promocji Opera Nova w Bydgoszczy