Thomas Hampson - baryton

Jeden z najznakomitszych artystów operowych naszych czasów. Urodził się 28 czerwca 1955r, w miejscowości Elkhart w stanie Indiana, USA.

Studiował w Waszyngtonie, oraz na Uniwersytecie "Southern California, Music Academy of the West at Santa Barbara".Zarówno repertuar sceniczny, jak i płytowy tego wybitnego śpiewaka jest zdumiewająco wszechstronny. Znajdujemy w nim m.in. kantaty Bacha i dzieła barokowe, jak np. Il ritorno d’Ulisse in patria Monteverdiego czy przeuroczą kantatę Haendla Apollo e Daphne. Znajdujemy w nim i opery Mozarta, w których Hampson zasłynął szczególnie jako Hrabia w Weselu Figara (w tej roli wystąpił m. in. w 1984 r. w mozartowskim cyklu autorstwa Harnoncourt - Ponnelle w Zurychu, w 1986 debiutował w tej roli w MET, w 1988 – na festiwalu w Salzburgu, w tej partii debiutował także w Covent Garden) i Don Giovanni (m. in. w 1987 wystąpił w inscenizacji Harnoncourta i Ponnelle’a w Zurychu, w tej roli debiutował także w La Scali).

W swojej karierze T. Hampson zaśpiewał wiele ról z “żelaznego” barytonowego repertuaru od Sir Ryszarda w Purytanach poprzez Figara do Markiza Posy czy Eugeniusza Oniegina. Ale artysta ma także zasługi w prezentacji dziel nowych lub mało znanych. Dość tu wymienić jego kreacje w dziełach Brittena (Billy Bud), Thomasa (Hamlet), Henze (Książę Homburga), Masseneta (Herodiada, Thais), Susy i Littella (Niebezpieczne związki – rewelacyjna rola hrabiego de Valmont), zaś jego znakomity Król Roger przyczynił się na pewno do popularyzacji opery Szymanowskiego (warto przypomnieć, ze nagranie Króla Rogera otrzymało nagrodę pisma Gramophone dla najlepszego nagrania operowego). Thomas Hampson jest także jednym z najbardziej cenionych wykonawców repertuaru pieśniarskiego, szczególnie niemieckiego. Jego interpretacje utworów Schumanna, Mahlera, Schuberta, Beethovena, Griega, Loewego, Franza, Berlioza, Rossiniego, Liszta, Wagnera czy Gershwina są niezwykle interesujące i niebanalne, nic dziwnego, że doczekały się wielu nagród.

T. Hampson posiada także rzadką wśród śpiewaków operowych umiejętność wykonywania utworów operetkowych, musicalowych czy tez po prostu piosenek. Swoimi stylowymi, pełnymi uroku interpretacjami nadal nowy, świeży wyraz utworom amerykańskich kompozytorów: Cole Portera (zachwycająca płyta Night & Day), Rodgersa i Harta, Kerna, Berlina, Gershwina czy Bernsteina (np. wydana niedawno bardzo interesująca A White House Cantata, gdzie wciela się w kolejnych prezydentów USA).

 

 

opracowano na podstawie materiałów nadesłanych przez Józefa Śpiewaka