Ewa Podleś - mezzosopran

 




Urodziła się 26 kwietnia 1952 w Warszawie.

Ukończyła Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie śpiewu Aliny Bolechowskiej. Jest laureatką VII Międzynarodowego konkursu im. P.Czajkowskiego w Moskwie, ponadto konkursów wokalnych w Atenach, Barcelonie, Genewie, Rio de Janeiro i Tuluzie. Od 1978 jest solistką Teatru Wielkiego w Warszawie.

W 1984 zadebiutowała w Metropolitan Opera w Nowym Jorku w operze Rinaldo Georga Friedricha Haendla. Występuje w największych teatrach operowych świata, m.in. w La Scali w Mediolanie, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Covent Garden w Londynie, wiedeńskiej Staatsoper, Teatro La Fenice w Wenecji, Opéra Bastille w Paryżu, Deutsche Oper i Staatsoper w Berlinie. Jest również cenioną śpiewaczką estradową. Koncertowała z towarzyszeniem tak słynnych orkiestr jak: Filharmonicy Berlińscy, Orchestre de la Suisse Romande, San Francisco Symphony. Jej recitale odbywały się m.in. w Alice Tully Hall, Masonic Auditorium, Salle Gaveau, Salle Pleyell, Théâtre de Champs-Elysées, Victoria Hall, Wigmore Hall, a w Polsce - w Filharmonii Narodowej i Teatrze Wielkim.

Ewa Podleś dokonała wielu nagrań płytowych m.in. dla wytwórni: Decca, DG, EMI, Erato, Forlane i Naxos. Wśród jej licznych płyt znajdują się: Te Deum Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora (pierwsze światowe nagranie tego dzieła), Airs Célébres (Grand Prix du Disque Orphée d'Or), Mélodies Russes z pianistą Grahamem Johnsonem (Grand Prix de l'Académie Franćaise du Disque), Tancred Gioacchino Rossiniego pod dyrekcją Alberta Zeddy (nagroda "The Best Buy 1995" magazynu CD Classic's London i nominacja do The Grammy Award 1996), arie Gioacchino Rossiniego (Preis der Deutschen Schallplatten-Kritik 1996, Płyta Roku 1996 magazynu "Studio"), Armida Christopha Willibalda Glucka i Ariodante Georga Friedricha Haendla nagrane z LES MUSICIENS DU LOUVRE pod dyrekcją Marca Minkowskiego, II Symfonia Gustava Mahlera w wykonaniu Orchestre National de Lille pod dyrekcją Jean-Claude'a Casadesusa (nagroda Palmarés des Palmarés Nouvelle Académie du Disque).

Wśród osiągnięć artystki na scenie warszawskiej znalazły się takie kreacje jak: Rozyna w Cyruliku Sewilskim G.Rossiniego, Arsace w Semiramidzie, partia tytułowa w Tankredzie (wysoko ocenionej przez krytykę i publiczność) i Izabela we Włoszce w Algierze Gioacchino Rossiniego, Paulina w Damie Pikowej Piotra Czajkowskiego, Kończakówna w Kniaziu Igorze Aleksandra Borodina, Ulryka w Balu maskowym Giuseppe Verdiego. Występowała także z recitalem popisowych arii z oper Gioacchina Rossiniego.