Urodziła się w Szczecinku.
W 1989 r. ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Już w roku 1994 została laureatką I. nagrody w konkursie im. S.Moniuszki w Kudowie Zdroju.
W 1990 r. na Międzynarodowym Uczelnianym Konkursie Wokalnym we Wrocławiu zdobyła II nagrodę w kategorii operowej oraz nagrodę specjalną za wykonanie arii polskiej.
W 1992 r. została półfinalistką Konkursu Wokalnego Belwedere w Wiedniu.
W roku 1994 uzyskała wyróżnienie oraz dwie nagrody specjalne w Konkursie im. A.Didura w Bytomiu.
Przez długi czas była pod opieką wokalną słynnej śpiewaczki i reżysera Marii Fołtyn , a w późniejszym czasie u wspaniałego tenora i pedagoga Romana Węgrzyna.
Od 1991 r. artystka prowadzi również działalność pedagogiczną, która przynosi jej także wiele sukcesów.
W maju 2001 r. brała czynny udział w Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez maestrę Fiorenzę Cassotto , z którą to pracowała nad partią Azuceny w „Trubadurze” G. Verdiego.
Małgorzata Ratajczak z powodzeniem koncertowała w wielu krajach Europy, m.in. Austrii, Niemczech, Białorusi, Holandii, Belgii.
Od roku 1988 jest solistką Opery NOVA w Bydgoszczy.
Współpracuje również z innymi teatrami operowymi w kraju. W repertuarze swoim posiada partie operowe, operetkowe, musicalowe i oratoryjno-kantatowe oraz duży zasób utworów pieśniarskich.
·
Eliza w „My Fair Lady” A.Loewego (Ooera Nova)·
Carmen w „Carmen” G. Bizeta ( Opera Nova)·
Madgalena w „Rigoletto” G. Verdiego·
Suzzuki w „Madama Butterfly” G. Pucciniego·
Jadwiga i Cześnikowa w „Strasznym dworze” St.Moniuszki ( Opera Nova)·
Fenena w „Nabucco” G. Verdiego ( Opera Nova)·
Czipra w „Baronie cygańskim” J. Straussa·
Berta w „Cyruliku sewilskim” G. Rossiniego·
książę Gigi Orlovsky w „Zemście nietoperza” J. Straussa ( Opera Nova)·
Niclausse w „Opowieściach Hoffmanna” J. Offenbacha ( Opera Nova)·
Azucena w „Trubadurze” G.Verdiego ( Opera Nova 2002)·
Amneris w „Aidzie” G. Verdiego ( Opera Śląska w Bytomiu 2003)
Z repertuaru oratoryjno-kantatowego wyszczególnić należy partie altowe w „Requiem” G. Verdiego i W.A.Mozarta , „Mesjaszu” J.F.Haendla oraz w „Stabat Mater” K. Szymanowskiego.