Włodzimierz Zalewski urodził się 1 marca 1951 roku w Łodzi. Studiował na Wydziale Wokalno-Aktorskim Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi, w klasie prof. Zdzisława Krzywickiego. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w 1976 roku. W 1975 roku został solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. W tym czasie podjął również współpracę z Teatrem Wielkim w Warszawie.
W 1979 roku podjął pracę pedagogiczną w PWSM w Łodzi.
W latach 1982-86 przebywał w Niemczech pracując jako solista w Teatrze Operowym w Gelsenkirchen. W 1986 roku ponownie podjął pracę w Teatrze Wielkim oraz w PWSM w Łodzi.
W 1994 roku został solistą Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie oraz podjął pracę w Akademii Muzycznej w Warszawie.
W roku 1992 uzyskał kwalifikacje I stopnia w zakresie wokalistyki w Akademii Muzycznej w Łodzi, a w roku 2000 kwalifikacje II stopnia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Rok później otrzymuje tytuł profesora i pracuje w AMCF w Warszawie oraz w AM w Łodzi. Od roku 2002 pełni funkcję dziekana Wydziału Wokalno-Aktorskiego w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz kierownika Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej w Warszawie
Ma w swoim dorobku ponad 50 pierwszoplanowych partii basowych.
Najważniejsze z nich to:
Gurnemanz w Parsifalu Ryszarda Wagnera
Holender w Holendrze Tułaczu Ryszarda Wagnera
Mefistofeles w Mefistofelesie Arigo Boito
Zachariasz w Nabucco Giuseppe Verdiego
Attila w Attili Giuseppe Verdiego
Filip, Wielki Inkwizytor, Mnich w Don Carlosie Giuseppe Verdiego
Hrabia Walter w Luisie Miller Giuseppe Verdiego (prawykonanie polskie, nagranie płytowe);
Baron Ochs w Kawalerze Srebrnej Róży Ryszarda Straussa
Pizzaro w Fideliu Ludwika van Beethovena
Borys Godunow w Borysie Godunowie Modesta Musorgskiego
Don Giovanni i Komandor w Don Giovannim Wolfganga Amadeusza Mozarta
Sinobrody w Zamku Księcia Sinobrodego Beli Bartoka van Bett w Carze i cieśli Alberta Lortzinga
Zbigniew i Skołuba w Strasznym Dworze Stanisława Moniuszki
Stolnik w Halce Stanisława Moniuszki
Kreon i Pasterz w Królu Edypie Igora Strawińskiego
Uczestniczył w prawykonaniach następujących oper:
Ein Einbeiniger w Drausen vor der Tur Sandora Balassy (wg Borcherta) - Ruhrfestspiele Recklinghausen;
rola tytułowa w Kohlhaas Karla Koglera (wg Kleista) - Landestheater w Linzu
Maria Stuart i Lord Jim Romualda Twardowskiego - Teatr Wielki w Łodzi;
Bordure w Ubu Rex Krzysztofa Pendereckiego - Teatr Wielki w Łodzi.
Dokonał nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych, m.in.:
- Luisa Miller Giuseppe Verdiego - Opera Bałtycka w Gdańsku - prawykonanie polskie - Hrabia Walter;
- Kohlhaas Karla Koglera (wg Kleista) - Landestheater w Linzu - rola tytułowa (nagranie filmowe i płytowe);
- Borys Godunow Modesta Musorgskiego - WOSPR, Katowice, dla Firmy płytowej EMI
- Eleonrora (pierwotna wersja Fidelia Ludwika van Bethovena - Filharmonia Krakowska i Berlińska - Pizzaro
Ponadto dokonał licznych nagrań studyjnych arii i pieśni dla potrzeb telewizji i radia w Polsce, Niemczech i Austrii. Uczestniczył także w wielu koncertach i festiwalach transmitowanych i utrwalanych dla potrzeb radiowych i telewizyjnych.