Bożena Zawiślak-Dolny - mezzosopran

 

Powszechnie uznana za najlepszą polską odtwórczynie partii tytułowej Carmen w operze Bizeta. Postać tę kreowała w teatrach operowych Krakowa, Bytomia, Łodzi, Gdańska, Szczecina i Warszawy. W 1995 roku jej rola Carmen w Operze Bałtyckiej uznana została za najlepszą kreację roku i nagrodzona nagrodą Wojewody Gdańskiego. Warto wspomnieć, że kierownictwo muzyczne sprawował J. Maksymiuk.

Na szczęście, partia Carmen nie przysłoniła artystce całego operowego świata. Pozwoliło to polskiej i zagranicznej publiczności poznanie znakomitych kreacji Bożeny Zawiślak-Dolny w operach Rossiniego (Kopciuszek, Cyrulik sewilski, Semiramida) i Verdiego (Bal Maskowy, Trubadur, Nabucco, Rigoletto).

Jest śpiewaczką wszechstronną, z powodzeniem śpiewa w operze, operetce i musicalu. Nieobcy jest jej również repertuar oratoryjno-kantatowy (Stabat Mater Pergolesiego i Szymanowskiego, Requiem Verdiego i Dvoraka, VIII Symfonia Mahlera, Czarodziejska miłość de Falli). Ogromny sukces przyniosło artystce wykonanie songów Kurta Weilla w przygotowywanym przez Operę Śląską spektaklu Zagraj mi melodię z tamtych lat. Nie mniejszy sukces to znakomita kreacja Aldonzy-Dulcynei w musicalu Człowiek z La Manchy M. Leigha, wystawionym w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego przez Łódzki Teatr Muzyczny.

Karierę poprzedziła rzetelnymi studiami w Studium Wokalno-Aktorskim przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Studium kierowała wówczas jego legendarna założycielka - Danuta Baduszkowa. Pierwsze lata scenicznej pracy związała z gdyńskim teatrem, a następnie rozpoczęła współpracę z Operą Bałtycką. Tu debiutowała w roli Olgi w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego. Od 1988 roku jest solistką Opery Krakowskiej.

W roku 1997 otrzymała nagrodę Wojewody Krakowskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki. Wyróżnienie jest tym cenniejsze, że po raz pierwszy został nim zaszczycony artysta Opery Krakowskiej.

Głośnym sukcesem Bożeny Zawiślak-Dolny była misterna kreacja Romea w rzadko wystawianej operze Belliniego Il Capuletti i Montecchi, przygotowanej w Krakowie pod kierownictwem wielkiego mistrza batuty Richarda Bonynga.

 

 

Na podstawie materiałów informacyjnych Opery Krakowskiej