Przez wiele lat pierwszy mezzosopran Teatru Wielkiego w Łodzi. W atmosferze muzycznej
wzrastała już od dziecka, gdyż rodzice uwielbiali muzykę. Tata Franciszek
grał na klarnecie w rożnych zespołach muzycznych , natomiast mama Maria-Stefania
śpiewała w kościelnych chórach. Izabella już jako mała dziewczynka zaczęła
pobierać lekcje gry na fortepianie. W tym samym czasie rozpoczęto budowę
(ktora trwala 20 lat ) Teatru Wielkiego w Łodzi, przy placu Dąbrowskiego , Tata
Izabelli, być może przeczuwając przyszłość swojej jedynaczki, powiedział
wtedy żartobliwie : “Tutaj budują operę dla mojej córki “.
Izabella Kobus–Salkin zadebiutowała w 1967 roku w Teatrze Wielkim w
Łodzi rolą Kończakówny w Kniaziu Igorze Alaksandra Borodina jeszcze podczas
studiów w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Wkrótce potem ukończyła z wyróżnieniem
studia muzyczne w klasie śpiewu profesor Olgi Olginy. Wyksztalcenie uzupełniała
nauką u znakomitych śpiewaków: Teresy Żylis-Gara i Vladimira Ruzdjaka (barytona z La Scali).
W roku 1969 zdobyła Brązowy Medal na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym
w Tuluzie we Francji , a w 1968 roku reprezentowała Polskę na Międzynarodowym
Konkursie Muzycznym w Monachium, a w 1973 roku na Międzynarodowym Konkursie
Śpiewaczym w Sofii.
Współpraca Izabelli Kobus-Salkin z Teatrem Wielkim w Łodzi trwała ponad 20 lat. W tym czasie
zaśpiewała ona najważniejsze i najpiękniejsze partie mezzosopranowe ze światowego
repertuaru. Znalazło się w nim ponad trzydzieści ról operowych, a wśród nich Carmen w operze
Carmen G.Bizeta, Amneris w Aidzie , Eboli w Don Carlosie, Emilii w
Otellu, Flory Beaouvoir w Traviacie G. Verdiego , Suzuki w Madamie Butterfly G. Pucciniego , Dorabelli w
Cosi Fan Tutte , Cherubina w Weselu Figara, Damy Dworu w Czarodziejskim Flecie
W.A. Mozarta, Siebla w operze Faust Ch. Gounoda, Pauliny i Daphnisa w
Damie Pikowej, Olgi w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego,
Kończakówny w Kniaziu Igorze A. Borodina, Donny Clary w Zaręczynach
w Klasztorze S. Prokofiewa, Zulmy w operze Włoszka w Algierze G. Rossiniego,
Wenus w Orfeuszu w Piekle J.Offenbacha, Prozerpiny w Orfeuszu C. Monteverdiego.
Wśród oper rodzimych kompozytorów, w których wystąpiła Izabella Kobus wymienić
trzeba role Jadwigi w Strasznym Dworze, Zofii w Halce Moniuszki, Heleny w
Odprawie posłów greckich W. Rudzinskiego, Cyganki Azy w Manru I. J.
Paderewskiego. Również nie można pominąć pieśni : K.Szymanowskiego , F.Chopina ,
T.Bairda , W.Lutosławskiego , K.Przybylskiego i St.Niewiadomskiego. Do listy tej
należy dodać role w musicalach: Aldonzy - Dulcinei w Czlowieku z La Manchy
M.Leigh'a i Losu-Lidera w Zorbie J.Kandera.
Izabella Kobus wystąpiła w licznych programach, radiowych i telewizyjnych:
Polskie Pieśni Artystyczne (TV Łódź - Polska, transmisja na żywo) ,
Duety Operowe Czajkowskiego (transmisja na żywo), Paradies und Peri R. Schumanna (Radio
Kraków -Polska), Pieśni Szymanowskiego, Lutosławskiego, Bairda (Radio
Praga -Czechosłowacja), Pieśni Szymanowskiego do slow Jamesa Joyce’a i
Rabindranata Tagore (Radio Łódź -Polska).
Poza rolami operowymi jej repertuar obejmuje również Oratoria , Msze, Kantaty :
Stabat Mater J.B.Pergolesego, Magnificat J.S.Bacha, Stabat Mater K.Szymanowskiego,
Judith A. Honeggera, La Petite Messe Solennelle G.Rossiniego, Aleksander Newski S.Prokofiewa,
Msza h-moll J.S. Bacha, Requiem KV 622 W.A.Mozarta , Stabat Mater A.Scarlattiego,
Requiem G.Verdiego, Msza C-dur L. Beethovena, Magnificat A.Vivaldiego,
Wielka Msza c-moll KV 427 W.A.Mozarta, Demeter K. Szymanowskiego.
W latach 1969-1987 Izabella Kobus często i z dużymi sukcesami występowała z
zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi. Brała również udział w licznych koncertach za
granicą, w wielu krajach Europy: Rosja - Tibilisi 1969r. , Moskwa 1978r.
Jugosławia – Split, Ljubljana, Zagrzeb 1973r. , Grecja- Saloniki 1974r., Niemcy - Duesseldorf , Duisburg, Dortmund, Frankfurt,
Leverkusen, Lipsk, 1978r.,1984r., 1986r.,1987r., Austria - Wiedeń 1982r., Czechosłowacja
- Praga 1983r., 1984r., 1985r., Węgry –Budapeszt 1983r., 1984r., 1985r., Holandia i Luxemburg 1986r.
W swoim repertuarze posiada pokaźną ilość arii i pieśni wykonywanych poza przedstawieniami operowymi
i należy tu wymienić utwory takich kompozytorów jak : Saint-Saens, Bach , Bellini, Bizet, Gluck, Pergolesi, Haendel, Donizetti, Stradella, Mozart, Ponchielli, Gounod, Verdi, Lehar, Delibes,
Kalman, Gershwin, Brahms, Schubert, Schumann, Faure, Poulenc, Czajkowski, Rachmaninof
Od roku 1987 Izabella Kobus koncertuje osiągając duże sukcesy w USA, głownie
na Wschodnim Wybrzeżu, w Bostonie, Nowym Jorku i w Chicago. Od roku 1995 z
dużym powodzeniem prowadzi żeński chór Jutrzenka Nr 226 VII Okręgu
Związku Śpiewaków Polskich w Ameryce. Organizacja ta istnieje już od 114 lat
skupiając chóry z USA i Kanady. Od 2001 roku Izabelli Kobus powierzono
funkcję dyrektora muzycznego VII Okręgu. Do jej dodatkowych zajęć należy prowadzenie
chóru mieszanego i dziecięcego przy kościele św. Franciszki de Chantal.
Od roku 1997 przez 4 lata Izabella Kobus-Salkin doskonaliła swoje umiejętności
prowadzenia chórów na kursach dyrygentów w Koszalinie. Przywiozła stamtąd bogaty
współczesny repertuar chóralny i nowe metody pracy z zespołami. Nie ograniczając
działalności scenicznej podjęła pracę pedagogiczna w New York Conservatory of Music.
Od lat organizuje koncerty pod tytułem Galaxy of Polish Stars promujące
polskich artystów śpiewaków, pianistów i innych instrumentalistów. Idei tych
koncertów towarzyszy przesłanie stworzenia szansy zaistnienia młodym talentom. W
większości są to studenci Julliard School of Music, Manhattan School of Music i Manes School of Music .