Izabella Kobus-Salkin - mezzosopran

 

 

Wywiad z Izabellą Kobus

 

 

 

Przez wiele lat pierwszy mezzosopran Teatru Wielkiego w Łodzi. W atmosferze muzycznej wzrastała już od dziecka, gdyż rodzice uwielbiali muzykę. Tata Franciszek grał na klarnecie w rożnych zespołach muzycznych , natomiast mama Maria-Stefania śpiewała w kościelnych chórach. Izabella już jako mała dziewczynka zaczęła pobierać lekcje gry na fortepianie. W tym samym czasie rozpoczęto budowę (ktora trwala 20 lat ) Teatru Wielkiego w Łodzi, przy placu Dąbrowskiego , Tata Izabelli, być może przeczuwając przyszłość swojej jedynaczki, powiedział wtedy żartobliwie : “Tutaj budują operę dla mojej córki “.

Izabella Kobus–Salkin zadebiutowała w 1967 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi rolą Kończakówny w Kniaziu Igorze  Alaksandra Borodina jeszcze podczas studiów w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Wkrótce potem ukończyła z wyróżnieniem studia muzyczne w klasie śpiewu profesor Olgi Olginy. Wyksztalcenie uzupełniała nauką u znakomitych śpiewaków: Teresy Żylis-Gara i Vladimira Ruzdjaka (barytona z La Scali).

W roku 1969 zdobyła Brązowy Medal na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym w Tuluzie we Francji , a w 1968 roku reprezentowała Polskę na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Monachium, a w 1973 roku na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym w Sofii.

Współpraca Izabelli Kobus-Salkin z Teatrem Wielkim w Łodzi trwała ponad 20 lat. W tym czasie zaśpiewała ona najważniejsze i najpiękniejsze partie mezzosopranowe ze światowego repertuaru. Znalazło się w nim ponad trzydzieści ról operowych, a wśród nich Carmen w operze Carmen G.Bizeta, Amneris w Aidzie , Eboli w Don Carlosie, Emilii w Otellu, Flory Beaouvoir w Traviacie G. Verdiego , Suzuki w Madamie Butterfly G. Pucciniego , Dorabelli w Cosi Fan Tutte , Cherubina w Weselu Figara, Damy Dworu w Czarodziejskim Flecie W.A. Mozarta, Siebla w operze Faust Ch. Gounoda, Pauliny i Daphnisa w Damie Pikowej, Olgi w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Kończakówny w Kniaziu Igorze A. Borodina, Donny Clary w Zaręczynach w Klasztorze S. Prokofiewa, Zulmy w operze Włoszka w Algierze G. Rossiniego, Wenus w Orfeuszu w Piekle J.Offenbacha, Prozerpiny w Orfeuszu C. Monteverdiego. 

Wśród oper rodzimych kompozytorów, w których wystąpiła Izabella Kobus wymienić trzeba role Jadwigi w Strasznym Dworze, Zofii w Halce Moniuszki, Heleny w Odprawie posłów greckich W. Rudzinskiego, Cyganki Azy w Manru I. J. Paderewskiego. Również nie można pominąć pieśni : K.Szymanowskiego , F.Chopina , T.Bairda , W.Lutosławskiego , K.Przybylskiego i St.Niewiadomskiego. Do listy tej należy dodać role w musicalach: Aldonzy - Dulcinei w Czlowieku z La Manchy M.Leigh'a i Losu-Lidera w Zorbie J.Kandera. 


Izabella Kobus wystąpiła w licznych programach, radiowych i telewizyjnych:
Polskie Pieśni Artystyczne (TV Łódź - Polska, transmisja na żywo) , Duety Operowe Czajkowskiego (transmisja na żywo), Paradies und Peri R. Schumanna (Radio Kraków -Polska), Pieśni Szymanowskiego, Lutosławskiego, Bairda (Radio Praga -Czechosłowacja), Pieśni Szymanowskiego do slow Jamesa Joyce’a i Rabindranata Tagore (Radio Łódź -Polska).

Poza rolami operowymi jej repertuar obejmuje również Oratoria , Msze, Kantaty :
Stabat Mater J.B.Pergolesego, Magnificat J.S.Bacha, Stabat Mater K.Szymanowskiego, Judith A. Honeggera, La Petite Messe Solennelle G.Rossiniego, Aleksander Newski S.Prokofiewa, Msza h-moll J.S. Bacha, Requiem KV 622 W.A.Mozarta , Stabat Mater A.Scarlattiego, Requiem G.Verdiego, Msza C-dur L. Beethovena, Magnificat A.Vivaldiego, Wielka Msza c-moll KV 427 W.A.Mozarta, Demeter K. Szymanowskiego.

W latach 1969-1987 Izabella Kobus często i z dużymi sukcesami występowała z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi. Brała również udział w licznych koncertach za granicą, w wielu krajach Europy: Rosja - Tibilisi 1969r. , Moskwa 1978r. Jugosławia – Split, Ljubljana, Zagrzeb 1973r. , Grecja- Saloniki 1974r., Niemcy - Duesseldorf , Duisburg, Dortmund, Frankfurt, Leverkusen, Lipsk, 1978r.,1984r., 1986r.,1987r., Austria - Wiedeń 1982r., Czechosłowacja - Praga 1983r., 1984r., 1985r., Węgry –Budapeszt 1983r., 1984r., 1985r., Holandia i Luxemburg 1986r. 

W swoim repertuarze posiada pokaźną ilość arii i pieśni wykonywanych poza przedstawieniami operowymi i należy tu wymienić utwory takich kompozytorów jak : Saint-Saens, Bach , Bellini, Bizet, Gluck, Pergolesi, Haendel, Donizetti, Stradella, Mozart, Ponchielli, Gounod, Verdi, Lehar, Delibes,  Kalman, Gershwin, Brahms, Schubert, Schumann, Faure, Poulenc, Czajkowski, Rachmaninof

Od roku 1987 Izabella Kobus koncertuje osiągając duże sukcesy w USA, głownie na Wschodnim Wybrzeżu, w Bostonie, Nowym Jorku i w Chicago. Od roku 1995 z dużym powodzeniem prowadzi żeński chór Jutrzenka Nr 226 VII Okręgu Związku Śpiewaków Polskich w Ameryce. Organizacja ta istnieje już od 114 lat skupiając chóry z USA i Kanady. Od 2001 roku Izabelli Kobus powierzono funkcję dyrektora muzycznego VII Okręgu. Do jej dodatkowych zajęć należy prowadzenie chóru mieszanego i dziecięcego przy kościele św. Franciszki de Chantal.

Od roku 1997 przez 4 lata Izabella Kobus-Salkin doskonaliła swoje umiejętności prowadzenia chórów na kursach dyrygentów w Koszalinie. Przywiozła stamtąd bogaty współczesny repertuar chóralny i nowe metody pracy z zespołami. Nie ograniczając działalności scenicznej podjęła pracę pedagogiczna w New York Conservatory of Music. 

Od lat organizuje koncerty pod tytułem Galaxy of Polish Stars promujące polskich artystów śpiewaków, pianistów i innych instrumentalistów. Idei tych koncertów towarzyszy przesłanie stworzenia szansy zaistnienia młodym talentom. W większości są to studenci Julliard School of Music, Manhattan School of Music i Manes School of Music .

Opracowano na podstawie materiału nadesłanego przez p.
Irenę Horba