Agnieszka RehlisAgnieszka Rehlis - mezzosopran

 

 

Agnieszka Rehlis - mezzosopran, ukończyła z wyróżnieniem studia w 1996 roku na Wydziale Wokalno - Aktorskim Akademii Muzycznej im. K.Lipińskiego we Wrocławiu. W latach 1993 - 1996 była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Będąc studentką, została laureatką I nagrody na Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu, a w 1994 roku otrzymała III nagrodę w kategorii oratoryjnej oraz nagrodę specjalną za wykonanie Principes persecuti sunt z Communio W.Żeleńskiego na III Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym w Dusznikach - Zdroju. Kilkakrotnie brała udział w kursach mistrzowskich, m. in. u Krystyny Szostek - Radkowej, Adele Stolte, Christiana Elsnera i Gerharda Kahry'ego, których uwieńczeniem były koncerty w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Oratoryjno - Kantatowej Wratislavia Cantans oraz Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach - Zdroju. W 1996 roku zadebiutowała na scenie Opery Wrocławskiej partią Jadwigi ze Strasznego Dworu St. Moniuszki pod dyrekcją A.Straszyńskiego w reżyserii Adama Hanuszkiewicza, wystawionym z okazji 50 - lecia opery. Ponadto zrealizowała wiele innych znaczących ról m. in. Fenena w Nabucco i Magdalena w Rigoletto G.Verdiego, Siebel w Fauście Ch. Gounoda, Cherubin w Weselu Figara oraz II dama w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta, Mercedes w Carmen G. Bizeta, Meg Page w Falstaffie i Flora w Traviacie G. Verdiego czy spektakl Viva Verdi. Pozycje te wielokrotnie prezentowała podczas tournee opery po Niemczech (m. in. Międzynarodowy festiwal w Xanten), Holandii (Teatr Caree w Amsterdamie czy Royal Theater w Hadze), Belgii, Francji i Włoszech oraz w Narodowym Teatrze Taipei na Tajwanie. W ostatnich latach uczestniczyła w wielkich widowiskach operowych odbywających się w Hali Ludowej we Wrocławiu (Carmen, Nabucco, Trubadur, Gioconda, Skrzypek na dachu) pod dyrekcją Ewy Michnik. Ponadto koncertowo wykonywała partię księżniczki Eboli z Don Carlosa G.Verdiego i parię Azy z Manru I.Paderewskiego, która została zarejestrowana przez Wytwórnię Dux. Jej działalność koncertowa w głównej mierze obejmuje koncerty oratoryjne. Artystka ma w swoim repertuarze ponad 45 pozycji oratoryjno - kantatowych począwszy od J. S. Bacha a skończywszy na K. Pendereckim. Obejmuje on m. in. Requiem Verdiego i Mozarta, Missa solemnis i IX Symfonia L. van Beethovena, Stabat Mater Rossiniego, Dvoraka i Pergolesiego czy utwory Bacha, Haendla, Haydna i wiele innych. 

Agnieszka Rehlis Brała udział w wielu międzynarodowych festiwalach m. in. Festiwal Wielkanocny w Krakowie, gdzie wykonała Stabat Mater K.Szymanowskiego pod dyrekcją K.Korda, corocznie Wratislawia Cantans, Międzynarodowe Spotkania Wschód - Zachód w Zielonej Górze, Festiwal Krajów Bałtyckich w Toruniu, George Enescu International Festival, Rheingau Music Festival, Schleswig - Holstein Music Festival, International Music Festival Contrasts we Lwowie. Występowała w wielu filharmoniach w Polsce (łącznie z Narodową) i w Europie: Niemcy (m.in. Credo K.Pendereckiego z udziałem Bamberger Symphoniker czy nagranie CD z Missa solemnis Beethovena w Muenster - pod dyrekcją Urlicha Grossera), Holandia, Francja (m.in. w wykonaniu Króla Rogera K.Szymanowskiego z Narodową Orkiestrą Filharmonii w Strasbourgu pod dyrekcją Jana Lathan - Koenig), Włochy, Ukraina, Litwa (Wileńska Filharmonia Narodowa - Credo pod dyrekcją K.Pendereckiego), Austria, Łotwa, Rosja, Słowenia, Hiszpania (Siedem bram Jerozolimy K.Pendereckiego u udziałem RTVE w Madrycie). Pod dyrekcją K.Pendereckiego i z udziałem orkiestry "Sinfonia Varsovia" wielokrotnie wykonywała również Te Deum, Requiem Polskie oraz Requiem A. Dvoraka. W styczniu 2000 roku wykonała Siedem bram Jerozolimy K.Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora na targach muzycznych "Midem Classique 2000" w Cannes we Francji, które można zobaczyć na płycie DVD.

 

W marcu 2003 r. zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Warszawie (Jubileusz 170-lecia Teatru Wielkiego) partią Feneny z Nabucco G. Verdiego pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. W kwietniu 2003 r. wykonała 9 Symfonię Ludwiga van Beethovena na 7. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Krakowie pod dyrekcją Lawrence Fostera. W czerwcu 2003 r. wzięła udział w zarejestrowanym przez TVP spektaklu premierowym ”Giocondy” A. Ponchiellego, wystawionym na Odrze we Wrocławiu, wykonując partię Laury. Pod koniec 2003 r. wystąpiła w dwóch koncertach, które były transmitowane przez 2 program TVP tj. ”Te Deum” K. Penderekiego pod dyrekcją Gabriela Chmury i Credo pod dyrekcja K. Pendereckiego z udziałem NOSPR-u, które zostało zarejestrowane na płycie DVD. Credo wykonała również kilkakrotnie w Hamburgu z udziałem Orkiestry Symfonicznej NDR, gdzie zostało dokonane nagranie CD dla wytwórni płytowej EMI. To samo dzieło wykonała również na Usedomer Music Festival w Penemunde, pod dyrekcją kompozytora z okazji jego 70-tej rocznicy urodzin. Ponadto wzięła udział w premierze Złota Renu R. Wagnera prezentowanej w Hali Ludowej we Wrocławiu wykonując partię Fricki. Do ważniejszych koncertów tegorocznych zaliczyć należy występ na 8. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, podczas którego wykonała Stabat Mater A. Dvoraka pod dyrekcją Jacka Kaspszyka w Teatrze Wielkim w Warszawie, wykonanie II Symfonii G. Mahlera z udziałem China Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Long Yu w Pekinie, IX Symfonia Beethovena z udziałem Filharmonii Narodowej pod dyrekcja A. Wita w Warszawie, wykonanie w Passau (Niemcy) Credo K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora na koncercie z cyklu „Kultur am Goldenen Steig” z udziałem chóru i orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, udział w koncercie kończącym sezon artystyczny Narodowej Filharmonii Ukrainy w Kijowie czy wykonanie cyklu pieśni G. Mahlera Lieder eines fahrenden Gesellen na „Festival Pablo Casals” w Prades (Francja).

 

English version